AGENAS TEAM
autoklub v AČR Javorník
V roce 2000 přivzali zakladatelé Javornických závodů Ing. Pavel Janda a Milan Jeřábek ke svému závodu Oldřicha Janků, kterého pověřili hodnocením závodu. Ten pro Javornický závod v roce 2000 sestavil první pravidla. Tato pravidla prošla od roku 2000 systematickým vývojem, tak jak se vyvíjel samotný Javornický závod (pozn.: více k historii Javornických závodů naleznete zde). Zlom ve vývoji off road tech trialu a jeho pravidel nastal v roce 2003, kdy byla pravidla přizpůsobena pravidlům truck trialu. Důvodem byl zejména způsob jízdy v sekci truck trialu a systém hodnocení jízdy vozidla v terénu. Svým vývojem prošlo i rozdělení do jednotlivých tříd. Nejdříve jezdily všechny posádky dohromady. Od roku 2005 byla vozidla rozdělena na dvě třídy podle obsahu motoru do 2000 ccm a nad 2000 ccm. Toto však nebylo objektivní s ohledem na hodnocení jízy v trialových sekcích. A tak podle vzoru trucktrialových pravidel byla od roku 2006 vozidla offroadů rodělena do tří tříd podle rozvoru.
Truck trial patří mezi diváky k nejatraktivnějším disciplínám. Je svým charakterem obdobou motocyklových šlapačových soutěží. Trialové závody nejsou závody na plný plyn, nejde totiž o rychlost, ale závody aut v abnormálně náročném terénu na pokraji technických možností vozů, popírající fyzikální zákony. Při jízdě se klade důraz na zručnost, cit, přesnost a odhad. Vyžaduje to velkou dávku odvahy a přemýšlení. Vlastní jízda probíhá v uzavřené sekci, kde jsou postavená branková pole – branky, u kterých je dán směr průjezdu. Je ale jedno jestli popředu nebo pozadu. Pořadí průjezdu jednotlivých branek není určeno a záleží na posádce, jakou trasu si zvolí. V průběhu jízdy se posádka se svým vozidlem nesmí dotknout ohraničení sekce. Vlastní jízda je bodována a tak si posádky připisují trestné body za změnu směru jízdy, dotyk brankové tyče, zlomení brankové tyče, neprojetí nebo chybné projetí brankového pole apod. Vyhrává ten, kdo nasbírá nejméně trestných bodů.
Off road tech trial je vlastně trial pro vozy off road hodnocený podle truck trialových pravidel. Oproti pravidlům off road trialu, podle kterých se jezdí ostatní závody off roadů, jako je MČR v off road trialu a pod., je základní rozdíl ve způsobu jízdy v sekci. V off road tech trialu se obvykle nejede na čas, je však stanoven limit, kolikrát posádka může změnit směr jízdy mezi dvěma brankovými poli. Na rozdíl od off road trialu jsou branková pole podstatně užší a brankové pole je hodnoceno za projeté, pokud vozidlo projede první osou ve směru jízdy mezi brankovými tyčemi, celý obrys vozidla opustí brankové pole a všechna kola alespoň na jedné straně vozidla musí projet brankovým polem. Podle technických úprav jsou vozidla rozdělena na dvě kategorie: extra třídy a volné třídy.